Helaas, geen bevriezen van het parkeertarief

De meerderheid van de raad ging gisteravond niet mee in ons voorstel om de parkeertarieven te bevriezen. Jammer, een gemiste kans om het tij in onze winkelcentrum te keren. De VVD is er namelijk van overtuigd dat het huidige tarief en zeker een nog hoger tarief één van de oorzaken is van de teruglopende parkeerinkomsten. We hebben dit gezien aan de cijfers. De gemeente heeft de parkeertarieven verhoogd per 1 januari 2015 en dit heeft geleid tot minder inkomsten uit parkeren over 2015 tot nu toe. Er bestaat wel degelijk zoiets als prijselasticiteit van het parkeerkaartje. Zeker wanneer inwoners en bezoekers heden ten dage zoveel meer keuzemogelijkheden hebben om hun inkopen te doen. De VVD denkt dat een lager parkeertarief misschien wel had kunnen leiden tot meer inkomsten, omdat er dan meer en langere parkeerbewegingen zullen zijn en dat de raming van de kosten van ons amendement veel lager zal uitvallen dan het genoemde getal van 170.000 euro.

Maar goed, we zullen het voorlopig niet ontdekken, want de raad heeft in het meerderheid anders besloten. Een pluspuntje uit de besluiten die gisteravond zijn genomen, is wel dat het voorstel voor het gratis parkeren op de zaterdagen in de gemeentelijke parkeergarages is aangenomen. We zijn benieuwd welke analyses bij de evaluatie in 2016 uit de cijfers van deze proef kunnen worden gehaald.

De VVD zal blijven strijden voor lage lasten voor onze parkeerders.

Yvonne Bottema
Raadslid VVD Veenendaal

SPREEKTEKST RAADSVERGADERING 29 OKTOBER 2016: PARKEEREXPLOITATIE 2016

Wederom spreken we over de parkeerexploitatie. Een echt hoofdpijndossier.

De tijd is rijp voor een structurele oplossing voor ons winkelcentrum en voor de parkeerexploitatie. Daar zijn, naar mijn mening, alle fracties het wel over eens. Zo ook de VVD. In december praten we over het plan ‘Pimp het centrum’ en de wethouder heeft toegezegd de discussie rondom parkeren integraal te laten terugkomen samen met de discussie rondom de binnenstad.

Gratis parkeren op de zaterdag in de gemeentelijke parkeergarages vinden wij een sympathiek idee. Ons inziens hangen daar nog wel wat haken en ogen aan, hier ben ik al uitgebreid op ingegaan tijdens de commissievergadering. We zijn het eens dat de parkeergarages onder het gemeentehuis, de Ari van Hensbergen en de Tricotage nog wel wat promotie kunnen gebruiken. En nu druk ik me nog zacht uit. Ik denk dat hier veel winst nog te behalen valt. Of dat nu met gratis parkeren moet, daar zijn we nog niet uit. De VVD wil echter wel het amendement “Gratis parkeren” het voordeel van de twijfel geven, laat de proefperiode dan maar zien wat het oplevert. We zullen daarom ook voor dit amendement stemmen.

Wel blijven wij het belangrijk vinden dat er een balans in het parkeren, in aantal verkeersbewegingen,  op alle dagen van de week en zowel in de parkeergarages als op de terreinen. Bovendien heeft de VVD waardering voor het loyaliteitssysteem zoals deze is ontwikkeld door de winkelondernemers om meer bezoekers naar het centrum te trekken. Wij delen de oproep van Stichting Winkelstad Veenendaal dat de geplande verhoging nu ongelukkig is, omdat het loyaliteitssysteem eerst een kans moet krijgen. De VVD Veenendaal wil dan ook de parkeertarieven bevriezen. Wij handhaven hiermee onze consequente lijn, waarbij we altijd kritisch zijn geweest op het verhogen van de parkeertarieven. In afwachting van de integrale discussie over onze binnenstad, voor onze winkeliers, voor onze horecaondernemers, voor onze inwoners en bezoekers.
We zijn hierbij samen opgetrokken met de PvdA. Pro Veenendaal had eenzelfde amendement voorbereid en deze is samengevoegd met ons amendement. Namens deze fracties wil ik dan ook graag het volgende amendement indienen:

VOORGESTELDE WIJZIGING:
Het door het college voorgestelde besluit geheel te vervangen door:
1. De belasting voor het parkeren in de openbare ruimte voor 2016 niet te verhogen maar vast te stellen gelijk  aan de voor de periode 2015 geldende belasting voor parkeren;
2. Kennis te nemen van de tarieventabel voor garages en terreinen met dien verstande dat het college voor de periode 2016 de belasting voor het parkeren vaststelt gelijk aan de voor de periode 2015 geldende belasting voor parkeren;
3.  De minderopbrengsten ad ca. 170.000 euro ten laste te brengen van de algemene reserve.
4. Het college te verzoeken de goedkopere tarieven van onze gemeentelijke garages in vergelijking met de commerciële garages meer kenbaar te maken aan de bezoekers in het centrum en hiertoe een voorstel te doen in het plan van aanpak ‘Pimp het winkelcentrum’.