VVD Veenendaal in gesprek met ondernemers binnenstad

Meer levendigheid in het centrum, geen verhoging van de parkeertarieven en meer betrokkenheid van de ondernemers. Enkele punten die de VVD Veenendaal meeneemt uit een gesprek met ondernemers uit de binnenstad. In december spreekt de raad over het plan 'Pimp het winkelcentrum'. Ter voorbereiding hierop heeft de VVD meerdere gesprekken gevoerd met Stichting Winkelstad Veenendaal, individuele ondernemers en pandeigenaren. Het belang is groot en wordt breed gedeeld. Het gaat om 350 ondernemers, die banen scheppen voor 4000 werknemers en een winkelaanbod onderhouden voor ruim 100.000 winkelende bezoekers.

Maar om het winkelcentrum aantrekkelijk te houden zijn er maatregelen nodig. Vandaar dat de ondernemers Rob Hannink (Jamin), John van Baarsen (V&D), Richard Monsema (Open 32) en Roald Slik (Brasserie Slik) samen met Dylan Lochtenberg (fractievoorzitter) en Yvonne Bottema (raadslid) in gesprek gingen. Daar kregen de fractieleden aandachtspunten mee. Op sommige punten was de VVD al actief. Zo heeft de partij in oktober voorstellen gedaan om meer geld beschikbaar te stellen voor een levendig centrum en om de parkeertarieven te bevriezen. Beide werden helaas niet gesteund door een raadsmeerderheid. Andere punten zijn o.a. bereikbaarheid, soepele regelgeving, goedkopere vergunningen voor evenementen en meer promotie om winkels naar Veenendaal te halen. Deze zal de VVD in december inbrengen.

Het gesprek is zowel de ondernemers als de VVD erg goed bevallen. De ondernemers gaven ook aan meer betrokken te willen worden bij het gemeentelijk beleid. De VVD onderschrijft dit en zal de komende raadsvergadering het initiatief nemen om in januari een brede dialoogavond te organiseren. Hierbij zijn alle ondernemers en andere belangstellenden welkom om met de gemeenteraad te praten over het winkelcentrum en de voorliggende plannen.