Dienstverlening

Het is liberaal dat mensen hun eigen problemen (kunnen) oplossen. Daar waar het op de weg ligt van de gemeente een bijdrage te leveren aan die oplossing, helpt de gemeente daarbij. De gemeente faciliteert inwoners en bedrijven met o.a. eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels. Hiermee helpen we inwoners en ondernemers vooruit en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties.

   De digitale dienstverlening van de gemeente dient van goede kwaliteit te zijn. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen. Het is vanzelfsprekend dat de gemeente een digitaal loket heeft dat 24 uur per dag open is. Waar mogelijk gaan we (tegen een vergoeding) producten, zoals paspoorten, thuisbezorgen.

   Het gemeentehuis is fysiek bereikbaar en kent ook openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om iemand persoonlijk te spreken.

   De gemeente zorgt ervoor dat ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen. De gemeente werkt samen met andere overheden, opsporingsinstanties en de rechterlijke macht om digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude, tegen te gaan, op te sporen en te bestraffen.

   Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn voor een oordeel over het lokaal bestuur, zoals over de besteding van subsidies.