Gemeenteraad

Wij vinden het belangrijk dat de gemeente innovatieve en creatieve initiatieven die van belang zijn voor de samenleving, stimuleert en faciliteert. Dat kan bijvoorbeeld door het geven van advies, het delen van specifieke kennis, het wegnemen van overbodige regels en/of het leggen van verbindingen tussen initiatiefnemers, zoals relevante bedrijven en instanties. Ook is het belangrijk dat inwoners in een vroeg stadium betrokken worden bij de besluitvorming. Dat kan via wijkbijeenkomsten, maar ook door individuele burgers en ondernemingen direct te betrekken (waar mogelijk digitaal).

Een moderne gemeenteraad raadpleegt de expertise en inzichten van haar inwoners, zoals de gemeente dat heeft gedaan bij het winkelcentrum met het programma Vitale Binnenstad.

De invoering van de Omgevingswet, de energie- en warmtetransitie, de stikstof- en pfas-problematiek, etc., stellen de gemeentelijke organisatie voor grote uitdagingen. We willen dat de gemeente zich maximaal inspant om te voorkomen dat bedrijven of inwoners hiervan negatieve gevolgen ondervinden. De gemeentelijke procedures die hieruit voortvloeien mogen niet leiden tot een meer regeldruk of hogere kosten.

We ondersteunen maatschappelijke initiatieven die inwoners betrekken, zoals het “right to challenge", waarmee groepen inwoners gemeentelijke taken kunnen overnemen, wanneer zij daarvoor een goed plan hebben. We zitten initiatieven van ondernemers en verenigingen zo min mogelijk in de weg met regels en vergunningen en denken actief mee bij een verenigingen-, ondernemers- of duurzaamheidsloket. Ook kijken we naar de mogelijkheden om bij initiatieven vanuit organisaties, eventuele opbrengsten daarvan weer te laten terugvloeien in een fonds, zodat ook andere initiatieven daar weer profijt van kunnen hebben (revolving funds).

Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij geeft de gemeente vooraf duidelijke kaders mee om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid.

Participatie betekent niet dat degene die het hardst roept altijd gelijk krijgt. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ die de gemeente soms niet zo snel weet te vinden. Zo houden we een balans bij keuzes die uiteindelijk op het bord van college of gemeenteraad liggen. De gemeente doet haar best om aan alle verschillende belangen tegemoet te komen, maar dit kan niet altijd. In dit geval wordt helder verantwoording afgelegd over gemaakte keuzes.

Het leven stopt niet bij de gemeentegrens. De gemeente heeft een regionale opstelling en heeft de blik naar buiten gericht. Gemeentelijke taken kan de gemeente uitbesteden of samen met andere gemeenten uitvoeren. Daarmee kan kostenefficiëntie worden behaald. Onze samenwerking binnen regio Foodvalley is hier een goed voorbeeld van.